Wehkamp Zwolle is groenste onderneming van Overijssel

18 januari 2016

Wehkamp Zwolle is groenste onderneming van Overijssel

Groene Twinkeling 2016

Wehkamp uit Zwolle is verkozen tot groenste ondernemer van Overijssel en heeft daarmee op donderdag 14 januari de ‘Groene Twinkeling’ 2016 gewonnen. De Groene Twinkeling is een prijs van  Landschap Overijssel, Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en Natuur en Milieu Overijssel en werd voor de vijfde keer op rij uitgereikt aan het bedrijf dat zich op een overtuigende manier inzet voor biodiversiteit.

Wehkamp heeft volgens de jury een voorbeeldfunctie voor andere bedrijven door dat het bedrijf ondernemerschap en biodiversiteit combineert. Zo heeft het bedrijf een heemtuin op het eigen terrein aangelegd en investeert Wehkamp in initiatieven om bedrijventerrein Hessenpoort natuurlijker en duurzamer te maken. In de zomer van 2015 opende het bedrijf een nieuw distributiecentrum in Zwolle. Op het dak van het pand lig een groots zonnepanelenveld. Ook maken ze voor het pand gebruik van warmte-koudeopslag.

Genomineerden
Naast Wehkamp waren ook Natuurlijk Biologisch Boeren Beheer Menkveld uit Olst en Overesch Ecologische Landbouw uit Raalte genomineerd. Natuurlijk Biologisch Boeren Beheer Menkveld is een biologisch akkerbouwbedrijf dat zich richt op een combinatie van botanische waarden en landbouwproductie. Binnen de agrarische sector in Salland vervult het bedrijf een ambassadeursfunctie en slaat daarbij op een moderne manier een brug tussen bodem, gezondheid en de landbouw. Overesch Ecologische Landbouw zet op innovatieve wijze varkens in bij bosbeheer en draagt hiermee bij aan de ecologische kwaliteit van natuurterreinen. Daarnaast informeert Overesch het brede publiek over ecologie en landbouw met een bezoekerscentrum en belevingspad.

Winnaar vorig jaar
De fabrikant Unipro uit Haaksbergen won vorig jaar de Groene Twinkeling mede vanwege het unieke bedrijfspand met een groen energie- en waterbesparend dak, waardoor het pand op bijzondere wijze opgaat in het landschap. Daarnaast zorgt het bedrijf ervoor dat bermen met elkaar in verbinding staan en zijn er insectenhotels en een salamanderpoel aangelegd op het terrein.

De Groene Twinkeling werd mede mogelijk gemaakt door de Nationale Postcode Loterij.