Symposium | Hoe versnellen we zonne- en windenergie in de regio?

8 september 2022

Symposium ‘Iedereen Stroomopwaarts’: hoe versnellen we zonne- en windenergie in de regio?

Een goede inpassing van zonne- en windenergie is essentieel om het draagvlak voor de energietransitie te behouden en om de beperkte ruimte in de regio optimaal te benutten. Goede inpassing houdt in dat duurzame energieprojecten in samenspraak met de omgeving én met oog voor de natuur tot stand komen. Dit is vaak een grote uitdaging voor lokale overheden.

Daarom organiseert Natuur & Milieu een online symposium waarin we de meest prangende vragen rondom de inpassing van zonne– en windenergie beantwoorden en concrete handvatten bieden. De Natuur en Milieufederaties verzorgen een van de sessie tijdens het symposium, waarbij ingegaan wordt op de natuurinclusieve energietransitie.

Dit kun je verwachten

Het Stroomopwaarts symposium vindt op 13 september van 13.00 – 15.00 uur plaats via Zoom. Deelname is gratis! Bij het aanmelden kunt je kiezen voor één van onderstaande sessies, georganiseerd door een expert op het betreffende gebied. De sessies draaien om de volgende vragen:

• Hoe kun je lokaal eigendom vormgeven bij hernieuwbare energieprojecten? Georganiseerd door: Energie Samen
  • Hoe ga je het beste om met natuurinclusiviteit en schaarse ruimte? Georganiseerd door: de Natuur en Milieufederaties
  • Hoe zet je communicatie het beste in om omwonenden te bereiken en te betrekken? Georganiseerd door: Design Innovation Group

Na afloop ontvang je een toolkit met daarin de belangrijkste leerpunten uit alle drie deelsessies.

Wil je dit niet missen?

Meld je dan hier aan. Na aanmelding ontvang je een e-mail die je inschrijving bevestigt. Later ontvang je een e-mail met de link naar de Zoom-meeting, wachtwoord en de instructies voor het bijwonen.

Over ‘Iedereen Stroomopwaarts’

Dit symposium wordt georganiseerd in het kader van ‘Iedereen Stroomopwaarts’, een draagvlakcampagne van Natuur & Milieu. Op de website Stroomopwaarts zijn inspirerende verhalen te lezen over zon en wind, verteld door omwonenden, natuurliefhebbers, ontwerpers en ontwikkelaars. Maar er is ook aandacht voor de zorgen en vragen die er spelen rondom schone energie, bijvoorbeeld over mogelijke gezondheidseffecten.

Ontdek de campagne Iedereen Stroomopwaarts