Stop stroperij in Nederland!

13 oktober 2015

Stop stroperij in Nederland!

Roofdieren zoals de havik en de buizerd zijn in Nederland beschermd, maar ondanks dat, zijn ze hun leven hier niet zeker. In Nederland liggen veel stropers op de loer, en vaak weten mensen niet wat ze moeten doen als ze een dood roofdier vinden. Hans van der Werf van de Friese Milieufederatie wil stroperij in Nederland onder de aandacht brengen, en dat deed hij vandaag in Koffietijd!

Een meldpunt in Nederland
Omdat stroperij niet alleen in het buitenland, maar ook in Nederland steeds vaker voorkomt, heeft de Friese Milieufederatie een jaar geleden in samenwerking met andere milieuorganisaties een Wildlife Crime meldpunt opgericht. Zo’n meldpunt is nodig, omdat het vermoeden is dat veel meer wilde dieren in Nederland worden vervolgd dan bekend is. In Friesland is bijvoorbeeld gebleken dat jaarlijks ongeveer 25% van de buizerdnesten worden verstoord.

Wat moet je doen?
In Nederland kan men helpen door goed om zich heen te kijken. Als je iets opmerkelijks ziet dan kan dit worden gemeld via de website van Wildlife Crime. Het is goed om foto’s te maken, zodat deze toegevoegd kunnen worden aan de melding en gebruikt kunnen worden als bewijsmateriaal. Het is belangrijk om het dier niet aan te raken, omdat de kans op vergiftiging groot is.

Natuur en Milieufederaties
Mede dankzij een bijdrage van de deelnemers van de Nationale Postcode Loterij kunnen de Natuur en Milieufederaties zich sterk maken voor duurzame energie, een mooie natuur, gezond voedsel en een gevarieerd landschap.

Schermafdruk 2015-10-13 14.16.31