Stichting De Natuur en Milieufederaties verhuist naar duurzaam pand

12 oktober 2017

Stichting De Natuur en Milieufederaties verhuist naar duurzaam pand

Op 18 oktober verhuizen we samen met de Natuur en Milieufederatie Utrecht naar een nieuw pand aan de Arthur van Schendelstraat 600 in Utrecht. Per elektrische verhuiswagen verkassen we dan samen naar onze nieuwe plek in De Nieuwe Vaart, een verzamelpand voor organisaties die zich inzetten voor een duurzame en eerlijke wereld.

We zitten straks in alle opzichten goed op onze plek, tussen verwante organisaties. Onze etage gaan we delen met Natuur & Milieu. Elders in het pand zitten bijvoorbeeld Max Havelaar, MVO Nederland, de Nederlandse WindEnergie Associatie, Oikocredit en Jantje Beton.

Een duurzame plek
De Nieuwe Vaart is vorig jaar duurzaam gerenoveerd. Op het dak verschenen ruim 200 zonnepanelen, in combinatie met groene daken. Verder is het pand (bouwjaar 1993) geïsoleerd naar energielabel B. De energie die dan nog nodig is wordt uiteraard groen ingekocht. Het gebouw beschikt over een BREEAM-NL Good-certificaat. Bedoeling is dat de score nog verder verbetert door de toevoeging van groen.

Circulair en energiezuinig
We beperken ons grondstoffengebruik door onze bestaande inrichting grotendeels mee te nemen. De inrichting van gemeenschappelijke ruimtes is grotendeels circulair: de architect heeft oude materialen uit een ander gebouw gebruikt om tafels en stoelen van te maken. De vloerbedekking is gemaakt van gerecycled garen en bamboe. Verder gebruiken we energiezuinige apparatuur en (led)verlichting en schenken we fairtrade en biologische koffie en thee. Als kantine hebben we straks The Colour Kitchen, een sociale onderneming met veel oog voor mens en milieu.

A-locatie qua OV en fiets
We zitten straks precies tussen de NS-stations Utrecht Centraal en Vaartsche Rijn in, dus erg goed bereikbaar per OV en per fiets. De gemeente is nog bezig met de aanleg van extra fietsenrekken voor de deur.

Elektrisch verhuizen
Als aanjager van duurzame mobiliteit verhuizen we natuurlijk met een elektrische verhuiswagen. Dat verhuist niet alleen heel stil, maar ook nog eens zonder uitstoot en fijnstof. Mondial Movers verhuist 100% CO2-neutraal.

Lees hier het interview met de verhuurder en eigenaar van de Nieuwe Vaart.