Rechtbank zet streep door megastal bij Brabantse Kampina

21 augustus 2019

Rechtbank zet streep door megastal bij Brabantse Kampina

De geplande megastal voor 16 duizend varkens bij de Kampina gaat niet door. Dat heeft de rechtbank Oost-Brabant op maandag bepaald. De uitspraak is een overwinning voor de kwetsbare natuur in het gebied bij Spoordonk.

De Brabantse Milieufederatie, Natuurmonumenten en omwonenden strijden al jaren tegen de bouw van de megastal naast topnatuurgebied Kampina. “We zijn verheugd dat de rechtbank een voorlopige streep zet door de plannen,” zegt Femke Dingemans, directeur Brabantse Milieufederatie. “De Kampina is een kwetsbaar natuurgebied. Het is dan ook de slechtst denkbare locatie voor het houden van 16 duizend varkens.”

De steun vanuit de samenleving tegen de komst van de megastal is groot. Een petitie werd door ruim 23 duizend mensen ondertekend. Daarnaast waren er protestacties in het gemeentehuis van Oirschot, op de locatie aan de Logtsebaan en voor het gerechtshof in Den Bosch. Dingemans: “De uitspraak van de rechter is een beloning voor iedereen die actie heeft gevoerd tegen de komst van de megastal.”

Topnatuur

Het Europees beschermde Natura 2000-gebied heeft zwaar te lijden onder de uitstoot van stikstof, waardoor verzuring ontstaat. Hierdoor verdwijnt onder andere de paarse heide. Een megastal is een grote bron van stikstof en dat gaat de draagkracht van het gebied ver te boven.

De Raad van State heeft eerder geoordeeld dat het Nederlandse stikstofbeleid meer moet bijdragen aan herstel van de natuur. Het hoogste bestuursorgaan zette dit voorjaar een streep door het Programma Aanpak Stikstof (PAS). Voortaan mogen alleen vergunningen worden verleend wanneer vooraf is bewezen dat natuurwaarden niet verder worden aangetast.

De Kampina is een natuurgebied met natte heide, vennen, geurende gagelstruwelen, beemden, loofbossen en blauwgraslanden in de provincie Noord-Brabant.