Nieuwe naam en huisstijl voor Milieufederatie Limburg

30 december 2014

Nieuwe naam en huisstijl voor Milieufederatie Limburg

Per 1 januari 2015 gaat de Milieufederatie Limburg verder onder de naam Natuur en Milieufederatie Limburg (NMF Limburg). Met deze nieuwe naam – en bijbehorende huisstijl – wil de federatie nadrukkelijker aangeven waar haar focus ligt.Logo NMFL

De landelijke trend van deze naamsverandering werd al eerder in gezet. Enkele jaren geleden veranderde het samenwerkingsverband De Provinciale Milieufederaties de naam in Natuur en Milieufederaties. Daarop volgden enkele naamswijzigingen van provinciale federaties. Limburg gaat nu ook overstag. Afgelopen zomer besloot het bestuur van de Stichting Milieufederatie Limburg tot de naamswijziging. De meerwaarde van de naamsverandering ligt vooral in de versterking van de samenwerking bij grote landelijke projecten met de andere federaties. Bovendien dekt de naam de inhoud van de werkzaamheden van de federatie beter. Natuur, landschap, milieu, energie, duurzaamheid zijn allemaal thema’s waar de federatie zich mee bezighoudt.

Landelijke trend

Ook de huisstijl is vernieuwd en volgt de trend van de landelijke Natuur en Milieufederaties. Het logo en de huisstijl zijn ontworpen door Studio Guichard in Zuidhorn. Volgens directeur Hans Heijnen van NMF Limburg is

dit een logische stap naar aanleiding van de ontwikkelingen van de laatste jaren. ,,Landelijk voeren we jaarlijks enkele grote projecten uit, waaronder de Big Jump en de Nacht van de Nacht. Ook liggen er nog projecten op de plank die nog moeten worden uitgewerkt. Gezamenlijk staan we sterker als we laten zien dat we een grote organisatie vormen met een eenduidige structuur en een duidelijke herkenbaarheid. Onze huidige huisstijl was bovendien toe aan vervanging. Het lag voor de hand om te kiezen voor het landelijke logo en de gezamenlijke uitstraling. Echter wel met voor Limburg herkenbare kleuren. Zo vind je in ons nieuwe logo de kleuren blauw (Maas, water), groen (bronsgroen eikenhout) en rood (rode leeuw). Hiermee laten we zien dat onze wortels in Limburg liggen, maar dat we bereid zijn over grenzen heen te kijken, zowel landelijk als euregionaal.”

Provinciale belangenbehartiger

NMF Limburg is dé provinciale belangenbehartiger voor natuur, milieu en landschap in Limburg. Samen met de circa 100 aangesloten groepen bundelt de Natuur en Milieufederatie Limburg alle krachten in Limburg die de omslag naar een duurzame samenleving willen verwezenlijken. Haar motto is: Samen voor een mooi en duurzaam Limburg.

Een uitgebreid interview met directeur Hans Heijnen en communicatieadviseur Monique Demarteau over de nieuwe naam en huisstijl vindt u hier (bron: Limburgs Milieu nr. 4 2014).

Artikel LM nieuwe naam en huisstijl