Natuur en Milieufederaties ondersteunen petitie Longfonds

8 juni 2021

Natuur en Milieufederaties ondersteunen petitie Longfonds: “Stel een speciale gezant aan voor gezonde lucht”

Vandaag overhandigen Longfonds en de Long Alliantie Nederland het manifest ‘Geef kinderen gezonde lucht’ aan de leden van de Tweede Kamercommissies Infrastructuur en Waterstaat en Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Zij roepen op tot het aanstellen van een speciale gezant voor gezonde lucht en daarmee een nieuwe impuls te geven aan het creëren gezonde lucht. Natuur en Milieufederaties ondersteunen deze oproep. Kinderen moeten kunnen ademen zonder daar ziek van te worden.

Naast een grote groep maatschappelijke en politieke (jongeren)organisaties hebben ook tientallen wetenschappers en duizenden Nederlanders hun steun betuigd, omdat zij zich zorgen maken over de luchtvervuiling in Nederland. Dat maakt dat er een stevige coalitie staat om het nieuwe kabinet te wijzen op het belang van gezonde lucht en daar ook actie op te ondernemen.

Gevolg van luchtvervuiling

Noëlle is onbedoeld het gezicht geworden van die ongezonde lucht. Ze wordt letterlijk ziek van de lucht die ze dagelijks inademt. Noëlle woont in het Rotterdamse Rozenburg, omgeven door snelwegen en industrie. Alleen al het afgelopen jaar moest ze twee keer op de IC worden opgenomen en maandelijks komt ze benauwd in het ziekenhuis terecht. Haar moeder Naisheline is radeloos en wil graag verhuizen. Kinderlongarts Ismé de Kleer van het Franciscus Gasthuis in Rotterdam bevestigt het verband tussen luchtvervuiling en de gezondheid van haar jonge patiënt. Zij zullen allen bij de overhandiging van de petitie aanwezig zijn.

De complete tekst van het manifest en de lijst van ondertekenaars (die continu wordt aangevuld) is te vinden op www.longfonds.nl/geefkinderengezondelucht.