Tulpenbollen weer terug op het menu

9 september 2019

NMF Noord-Holland brengt tulpenbollen weer terug op het menu

Natuur en Milieufederatie Noord-Holland brengt in samenwerking met Poiesz Uitgevers en biologische bloembollenkweker John Huiberts het kookboek ‘Eet Smakelijke Tulp’ uit. Dit eerste kookboek gewijd aan tulpen laat zien dat onverwachte ingrediënten voor de meest fantastische verrassingen kunnen zorgen. Op 26 september vindt om 16 uur de presentatie van dit kookboek plaats in Museum de Zwarte tulp in Lisse.

Smaakvolle gerechten

Het boek geeft 36 inspirerende voorbeelden van smaakvolle gerechten. Van broodje tulp tot bollendesserts. Naast deze vele gerechten, staat het boek ook vol met bruikbare tips voor het koken met tulpenbollen. Hoe fruit je ze op de juiste manier en welke kruiden zorgen voor de perfecte smaak. Zelfs onkruiden blijven niet onbesproken. Vogelmuur, paardenbloemblad en hondsdraf zijn namelijk ook prima in de sla of pesto te gebruiken. Wil je zelf tulpen telen voor je gerecht? Ook daar kun je informatie over terugvinden, want niet alle tulpenbollen zijn geschikt als voeding.

Een vernieuwde blik op voedsel

De herinneringen aan het eten van deze bollen zijn voor velen niet al te rooskleurig en dat is begrijpelijk. Tulpenbollen hebben daarom geen goede reputatie als het om lekkere etenswaar gaat. Echter tulpenbollen verdienen een nieuwe kans in een nieuwe tijd. We leven in een nieuwe tijd die om een vernieuwde blik op ons voedsel vraagt, op wat we eten en hoe we dat produceren.

Een bron van zetmeel

Hoewel een tulpenbol qua uiterlijk het meest op een ui lijkt, is de smaak meer vergelijkbaar met een aardappel. Ook qua voedingswaarde zijn ze hiermee het best te vergelijken. Tulpenbollen zijn namelijk zetmeelrijke gewassen. In tegenstelling tot aardappelen bevatten tulpenbollen in verhouding anderhalf keer zo veel koolhydraten.

Verduurzaming van de landbouwsector

De initiatiefnemers van dit boek laten zien dat tulpenbollen geteeld met zorg voor de bodem en voor de natuur, bovendien verrassend lekker en gezond zijn. Ze staan symbool voor de voedseltransitie die noodzakelijk is voor een duurzame toekomst van onze aarde. De Natuur en Milieufederatie ondersteunt dit initiatief en werkt onder anderen samen met de familie Huiberts aan verduurzaming van de landbouwsector. Dat doen we met de boekuitgave door voedsel als verbindende factor centraal te stellen.