Mooie resultaten ontwerpwedstrijd voor eerste Drentse Energietuin

14 april 2020

Mooie resultaten ontwerpwedstrijd voor eerste Drentse Energietuin

Milou, Moesa en Vere zijn de winnaars van de ontwerpwedstrijd ‘Teken jouw Energietuin!’. Zij maakten alle drie bijzondere ontwerpen voor de Energietuin van de toekomst. Eind januari zijn de ontwikkelende partijen van Energietuin Assen-Zuid een tekenwedstrijd gestart om ideeën bij kinderen op te halen voor de invulling van het park. Ruim zeventig kinderen uit groep 6, 7 en 8 deden mee.

Creatieve ideeën

Drie juryleden van de Natuur en Milieufederatie Drenthe, Energiecoöperatie Duurzaam Assen (EdA) en Adviesgroep Zonneparken Assen hebben de ontwerpen beoordeeld. Christiaan Teule van de Natuur en Milieufederatie Drenthe is enthousiast over de ontwerpen. “Er zitten veel leuke ideeën tussen waar we echt iets mee kunnen. Zo gaan we kijken of we een ontmoetingsplek kunnen creëren, of er plek is voor kleine windmolens en gaan we het idee voor een ‘pluk je eigen groente’ tuin verder uitwerken.” De ideeën worden, waar mogelijk, verder uitgewerkt in de plannen van de Energietuin Assen-Zuid op

Margit Akkerman (EdA): “We zijn onder de indruk van de creativiteit van de inzendingen. Als energiecoöperatie blijven we hier graag gebruik van maken. We dagen kinderen uit om ook in een latere fase van het plan mee te denken. Bijvoorbeeld over het beheer van het park, of acties om inwoners over te laten stappen van grijze op groene energie.”

Winnende ontwerpen

De winnaars vielen op door creativiteit en het combineren van verschillende thema’s in de Energietuin. De tuin ‘Flower’ van Milou biedt een plek voor ontmoeting in strijd tegen eenzaamheid, de ‘Opgewekte Tuin’ van Moesa combineert energie met spelen, bijen en recreatie en de ‘Beesteboel’ van Vere is een educatieve tuin met veel ruimte voor dieren en mensen. De winnaars lichten zelf hun ontwerpen toe. Bekijk de tekeningen en compilatiefilm hieronder.

14 april 2020

Energietuin Assen-Zuid

In Assen komt één van de eerste Energietuinen in Nederland. Bronnen VanOns ontwikkelt het park samen met Engie, de Natuur en Milieufederatie Drenthe en Energiecoöperatie Duurzaam Assen. Naast ruimte voor zonnepanelen komen er verschillende soorten planten, een wandelroute met picknickplekken en een ruimte waar voorlichting gegeven kan worden. De energietuin van 27 hectare, met circa 57.000 zonnepanelen, kan straks ruim 21 megawatt aan duurzame stroom opleveren. Genoeg voor meer dan 6.000 huishoudens. Bij de ontwikkeling van de Energietuin speelt ook het uitgangspunt 3x lokaal een belangrijke rol: Lokaal opwekken, Lokaal gebruiken en Lokaal economisch voordeel.

Lees meer over Energietuinen

Tags: