Meer dan 300 activiteiten in duistere Nacht van de Nacht

15 oktober 2015

Meer dan 300 activiteiten in duistere Nacht van de Nacht

nvdnwijdoenmeeOp zaterdag 24 oktober wordt voor de 11e keer de Nacht van de Nacht georganiseerd door de Natuur en Milieufederaties.  Tijdens deze nacht wordt iedereen opgeroepen het licht uit te doen en te genieten van de schoonheid van de nacht bijvoorbeeld bij een de honderden activiteiten die georganiseerd worden. Op dit moment staan al meer dan 300 activiteiten aangemeld op de website en daar komen er dagelijks nieuwe bij in alle provincies.

Nacht van de Nacht
Dit jaar organiseren de Natuur en Milieufederaties de Nacht van de Nacht voor de 11e keer. Ons land is een van de lichtste ter wereld, dat kan veel minder en duurzamer. Door aanlichting en reclameverlichting  ’s nachts te doven en door bestaande verlichting vaker te dimmen of aan te laten gaan als er iemand langs komt kan er veel geld en energie worden bespaard en CO2 uitstoot worden voorkomen.

Bijzondere activiteiten in het land
Dit jaar staan er tussen de activiteiten ook hele bijzondere in de planning tijdens de Nacht van de Nacht. In natuurgebied Millingerwaard bij Nijmegen kun je met filmmaker Ruben Smit (bekend van de Nieuwe Wildernis) en twee slechtziende gidsen op zoek naar de zilverreiger. Op vier plekken in Nederland kun je in het donker als een wild dier klimmen, slingeren en tokkelen tussen de bomen. Op de Zaanse schans kun je luisteren naar een concert bij kaarslicht, een spannend verhaal of meevaren met een van de boottochten. In Middelburg gaan de lichten in de stad uit en wordt de N8vdN8 met vele theatergroepen, kunstenaars en inwoners gevierd als een groot festival. En de ambassadeurs Daan Roosegaarde, Vincent Bijlo en Govert Schilling treden op in een duister Concertgebouw, Fort Vechten en met een masterclass sterrenkunde en een biologisch drie gangen diner in een donker congrescentrum op landgoed de Reehorst.

Fotografeer jouw Nacht van de Nacht
De Nacht van de Nacht organiseert dit jaar ook een nachtfoto wedstrijd. Geniet jij, tijdens de Nacht van de Nacht, of door de rest van het jaar, volop van een prachtige sterrenhemel? Of stoor je je enorm aan de lichtvervuiling bij jou in de buurt? Maak een schokkende, indrukwekkende of prachtige nachtfoto en doe mee met de fotowedstrijd. Wie weet win jij één van de drie fotografiecursussen van ambassadeur en natuur- en landschapsfotograaf Johan van der Wielen. Meer weten? Klik hier.