Maak van de A28 geen lichtshow

31 maart 2014

Maak van de A28 geen lichtshow

Oproep tot aanpak lichtvervuiling langs de snelweg

Zaterdag 29 maart gaat de klok weer een uur vooruit. De Natuur en Milieufederatie Drenthe grijpt de start van de zomertijd aan om aandacht te vragen voor de schoonheid van de nacht.  Zij roept bedrijven op slimmer en zuiniger om te gaan met de verlichting langs de A28 en mee te werken aan de 10e Nacht van Nacht op zaterdag 25 oktober.

De Natuur en Milieufederatie signaleert een toename van storende en overbodige verlichting langs de snelweg. Het gaat om van verlichting van gebouwen, felle gevelreclames en grote reclamemasten. De A28 verandert sluipenderwijs in een lichtstraat die tot verre afstanden zijn sporen nalaat.   Drenthe staat bekend als provincie waar je nog echt van sterren kunt genieten. De Natuur en Milieufederatie roept bedrijven en gemeenten op ook langs de snelweg deze waarde te koesteren.

De Natuur en Milieufederatie Drenthe heeft een verzameling nachtfoto’s gemaakt van  opvallende verlichte gebouwen en reclamemasten aan de A28.  Deze zijn verwerkt op een grote ‘aanzichtkaart’ die dit weekend bij bedrijven en gemeenten op de deurmat valt. De kaart geeft suggesties om slimmer met verlichting om te gaan en bij te dragen aan de pracht van een donkere nacht.  De nachtbeelden, oproep aan bedrijven en tips zijn ook te zien op de website www.nmfdrenthe.nl.

De Natuur en Milieufederatie hoopt snel een einde te kunnen maken aan de meest storende lichtvervuilers en gaat dit de de komende tijd ook bijhouden.  ‘Bedrijven die hier werk van maken, zullen we in het zonnetje zetten’. Dit doen we op 25 oktober, als de wintertijd weer ingaat. De Natuur en Milieufederatie viert dan de tiende Nacht van de Nacht.

Slimmere verlichting spaart energie en geld
Met onnodige verlichting, onder andere langs de A28, verspillen we jaarlijks duizenden euro’s. Bovendien valt veel licht niet op wegen of gebouwen, maar straalt het zinloos omhoog de donkere hemel in. Met slimmer verlichten kan veel energie en geld worden bespaard. Besparing is bovendien gemakkelijk, duurzaam en goedkoop. Want wat je niet gebruikt, hoef je ook niet op te wekken of te betalen.

Klantgerichte verlichting
Reclamezuilen en felle gevelverlichting langs wegen verstoren de prachtige nacht. De Natuur en Milieufederatie heeft een eenvoudige tip. Schakel deze verlichting s’ nachts uit op momenten dat bijna niemand ze ziet. Drentse nachten worden weer mooi donker, mens en dier profiteren daarvan.

Lees hier de brieven die naar bedrijven en gemeenten  zijn verzonden (pdf).

Voor meer informatie over het voorkomen van lichthinder kijk op www.nachtvandenacht.nl.

Bekijk de foto’s die we gemaakt hebben langs de A28