Goede doelen sector wil maatschappelijke impact zichtbaar maken

8 juni 2017

Goede doelen sector wil maatschappelijke impact zichtbaar maken

Onder de naam ‘Impact Challenge’ hebben branchegenoten uit de goede doelen sector, waaronder de Natuur en Milieufederaties, een nieuw initiatief gelanceerd. De Impact Challenge bestaat o.a. uit een jaarlijkse impactmeting, een evenement en een leergang. Het initiatief speelt in op de behoefte om de maatschappelijke impact van de sector te vergroten en zichtbaarder te maken. Naast het CBF zijn brancheorganisatie Goede Doelen Nederland, PwC, Impact Centre Erasmus, Wakker Dier, Nierstichting, Plan, Amref Flying Doctors, Simavi en The Hunger Project aangesloten.

Uitdaging
Uit het recente onderzoek ‘Geven in Nederland 2017’ blijkt dat een meerderheid van de Nederlanders vindt dat goede doelen een belangrijke functie vervullen. Tegelijkertijd worden er vraagtekens gezet bij de effectiviteit van de goede doelen organisaties. “We staan voor een grote uitdaging om sector breed onze maatschappelijke impact op een hoger plan te tillen”, aldus directeur Roline de Wilde van het CBF, de onafhankelijk toezichthouder van de goede doelen sector. “Bij de Impact Challenge gaat het niet om het beste jongetje van klas. Het delen van kennis en ervaringen staat centraal.”

Wat kunnen we van elkaar leren?
De Impact Challenge is de opvolger van de PwC Transparantprijs voor het beste jaarverslag van goede doelen. Met de Impact Challenge wordt de nadruk van transparantie (‘Hoe wordt het geld besteed?’) verlegd naar impact (‘Welke maatschappelijk probleem wordt met het geld opgelost?’).

Dit jaar al van start
De Impact Challenge start nog dit jaar met de eerste activiteiten om ‘impact’ sector breed te agenderen:

• Jaarlijkse impactmeting: Waar staat de sector op het gebied van impact?
    Om dit te meten, neemt het CBF voortaan reflectievragen over impact op in de jaarlijkse toetsing.
  • Impact evenement:
    In november wordt een impactevenement gehouden waar inspirerende voorbeelden van impactrealisatie worden uitgewisseld.
  • Leergang doelrealisatie:
    In september organiseert brancheorganisatie Goede Doelen Nederland een leergang om goede doelen te ondersteunen bij het impactgerichte werken en het naleven van de CBF-Erkenningsregeling. De leergang is toegankelijk voor zowel leden als niet-leden van Goede Doelen Nederland.

brandgansdig2

Meer weten over de impact van De Natuur en Milieufederaties? Lees dan de impactmeting van 2015.