Genomineerden groenste Overijsselse onderneming bekend

16 december 2014

Genomineerden groenste Overijsselse onderneming bekend

De bedrijven Decohof kwekerij Overgoor & Herco Veldman Boomkwekerij, Erf 1 en Unipro zijn de drie genomineerden voor De Groene Twinkeling 2015; dé prijs voor de groenste ondernemer van Overijssel. Op donderdag 15 januari 2015 weten we wie van deze drie De Groene Twinkeling 2015 ontvangt. De bekendmaking vindt plaats tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer, Landschap Overijssel en Natuur en Milieu Overijssel.

De vierkoppige jury, die bestaat uit de directeuren van de vier groene Overijsselse organisaties, had dit jaar een moeilijke opgave. De voorgedragen bedrijven kwamen allemaal in aanmerking voor een nominatie. In alfabetische volgorde zijn dit de drie finalisten:

• Decohof kwekerij Overgoor & Herco Veldman Boomkwekerij, twee naast elkaar gelegen boomkwekerijen uit Hoonhorst zijn samen genomineerd vanwege hun gezamenlijke inzet van ‘systeemeigen middelen’ als bladmulch. Dat is bijzonder in een bedrijfstak waarin veel ‘systeemvreemde middelen’ zoals bestrijdingsmiddelen en kunstmest worden gebruikt. Bovendien gaat Decohof boomkwekerij Overgoor nog een stapje verder: door toepassing van varkens wordt het bodemproces geschikt gehouden voor wisselteelt, een duurzame methode om bodemuitputting te voorkomen!
  • Erf 1, een biologische boerderij op het Kampereiland, is genomineerd vanwege de nadrukkelijke inzet voor het weidevogelbeheer. Daarnaast is er veel aandacht voor duurzaamheid door de gesloten bedrijfsvervoering.
  • Unipro uit Haaksbergen, het bedrijf met het groenste dak van Overijssel. Unipro is o.a. genomineerd omdat zij op unieke wijze het landschap laten overgaan in het bedrijventerrein. Bovendien is er waardering voor het delen van de visie en kennis, waardoor het bedrijf een duidelijke voorbeeldfunctie heeft.

Nieuwjaarsbijeenkomst
De Groene Twinkeling 2015 wordt uitgereikt op 15 januari 2015, tijdens de gezamenlijke nieuwjaarsbijeenkomst die de vier groene organisaties jaarlijks organiseren voor politiek, overheid, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. Met deze prijs laten de vier organisaties zien dat ondernemerschap en biodiversiteit goed samengaan. Bovendien hopen zij ondernemers te stimuleren zich in te zetten voor milieu en landschap. Vorig jaar won De Vechtdalhoeve uit Ommen De Groene Twinkeling.

Druppel-Links-Midden-DD

De Groene Twinkeling wordt mede mogelijk gemaakt door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland