Gelderse Natuur en Milieufederatie wordt vereniging

23 april 2014

Gelderse Natuur en Milieufederatie wordt vereniging

Behalve lokale natuur- en milieugroepen kunnen nu ook individuele burgers lid worden van de Gelderse Natuur en Milieufederatie. Vanaf mei 2014 is de stichting GNMF een vereniging. De leden kunnen meebeslissen over de standpunten en het werk van de GNMF.De huidige circa honderd aangesloten organisaties worden automatisch lidorganisatie. Op 10 mei vindt op kasteel Rozendael de eerste ledenvergadering plaats.

Directeur Volkert Vintges: “Net als bij onze oprichting 42 jaar geleden zetten mensen zich graag in voor natuur en milieu in Gelderland. Destijds verenigden ze zich in lokale groepen, die zich vervolgens bij ons aansloten. Tegenwoordig voeren mensen hun acties individueler en spontaner. Door een vereniging te worden, kunnen nu ook zij gebruik maken van onze ondersteuning”.

Meebeslissen
“Lid worden betekent dat je mee kunt praten over de koers van de GNMF”, vervolgt Vintges. “Dat gebeurt tijdens de ledenvergaderingen, waar zowel individuele leden als groepen stemrecht hebben”. Ook worden leden uitgenodigd voor excursies, cursussen en bijeenkomsten.

Vintges: “Onze website, nieuwsbrieven en social media staan de leden en lidorganisaties ter beschikking. Zo bereiken hun activiteiten een breed publiek van tienduizenden geïnteresseerde Gelderse burgers, bedrijven en instellingen”.

Onafhankelijk en fris
Op de ledenvergadering van 10 mei aanstaande start een ledenwervingscampagne. “Natuurlijk hebben we graag zoveel mogelijk leden. Want hoe meer leden, hoe sterker we staan in het Gelderse debat en op lokaal niveau”, aldus Volkert Vintges. “Daarin zit ook meteen het verschil met andere groene organisaties in Gelderland. Omdat we opkomen voor natuur, milieu en landschap in de breedste zin van het woord, kunnen we zaken met een onafhankelijke en frisse blik bekijken.

Tegelijkertijd staan we ook tussen de burgers in, denk maar aan ons Servicepunt bij het adviseren van lokale energie-initiatieven. En onze Helpdesk ondersteunt heel concreet mensen die bijvoorbeeld stank, lawaai en bestrijdingsmiddelen in hun directe omgeving willen aanpakken.

Met het IVN gaan we ook een Servicepunt opzetten voor burgers die zich in willen zetten voor natuur en landschap. De vereniging is dus van, voor én door mensen die zich inzetten voor een mooi en duurzaam Gelderland”.

Een individueel lidmaatschap kost € 25,- per jaar; voor organisaties geldt € 50,- per jaar.

Meer informatie: www.gnmf.nl/lidworden