Een succesvol zonproject vraagt om tempo en ondernemerschap

25 mei 2016

Een succesvol zonproject vraagt om tempo en ondernemerschap

Duurzaam Menterwolde, Energiecoöperatie Zonnedorpen, Stedum Neutraal, Lopster Energie Coöperatie, Dorpsvereniging Garnwerd e.o. en Zevenster Zonnestroom ontvingen eind vorige jaar de Postcoderoospremie. Zes enthousiaste en ambitieuze initiatiefnemers met één doel: het realiseren van een zonproject in hun dorp. 23 mei kwamen ze bijeen om de stand van zaken met elkaar te bespreken. Een waardevolle avond waar veel kennis en ervaringen zijn uitgewisseld.

Een korte pitch van alle initiatieven vertelt waar ze staan en welke uitdagingen ze zijn tegengekomen. Het laat zien dat geen project hetzelfde is, ondanks een aantal gezamenlijke uitgangspunten: lokaal, met de postcoderoosregeling, middels zonnepanelen, voor en met het dorp, collectief energie opwekken met behulp van de postcoderoospremie. Ieder heeft zo z’n eigen aanpak.

Toch zijn er ook duidelijk overeenkomsten en kunnen de ervaringen van de een, de ander goed helpen. Zo start voor Zevenster Zonnestroom maandag 30 mei de aanleg van het project. Een grote uitdaging was om de mensen die zij aan het begin van hun project hebben geworven, betrokken te houden tot het moment dat ze daadwerkelijk een handtekening moeten zetten. Conclusie: het traject heeft te lang geduurd, waardoor van de 30 eerste aanmeldingen er slechts 1 deelneemt. Gelukkig hebben ze met nieuwe wervingsactiviteiten voldoende deelnemers kunnen werven om volgende week van start te gaan!
Zonnedorpen lost dit anders op. Zij zoeken naar voorfinanciering en willen het project eerst realiseren. Ze nemen de mensen mee en laten ze zien wat ze krijgen. Ze hopen in september van dit jaar te starten met de aanleg.

Ook ondernemerschap is van belang, zo klinkt in de verschillende verhalen door. Het start vaak als een project van vrijwilligers die de mogelijkheden verkennen, onderzoeken doen en een business case opstellen. Echter op een bepaald moment moet je je project aan de man brengen en financiering organiseren. Het helpt als je mensen met ondernemersbloed weet te verbinden aan je project.

Over de Postcoderoospremie
Met de Postcoderoospremie ondersteunt de provincie Groninger initiatiefnemers om zonne-energieprojecten op te zetten en uit te voeren. Mensen die samen duurzame energie willen opwekken en daarbij gebruik willen maken van de landelijke Regeling Verlaagd Tarief (RVT) krijgen zo hulp om hun idee ook daadwerkelijk te kunnen uitvoeren. Doel is het creëren van een groot leereffect, waardoor nieuwe projecten sneller van de grond komen. De Postcoderoospremie is tot stand gekomen in samenwerking met het Servicepunt Lokale Energie Voorwaarts.

Het Servicepunt Lokale Energie Voorwaarts is een initiatief van de Natuur en Milieufederatie Groningen en Groninger Dorpen.

Lees hier het verslag van de bijeenkomst.

De winnaars van de Postcoderoospremie

2015 Winnaars Postcoderoospremie - klein