Buur Maakt Natuur wint Gelderse Pluk van de Pettefletprijs

1 maart 2013

Buur Maakt Natuur wint Gelderse Pluk van de Pettefletprijs

Het initiatief van Stichting Buur maakt Natuur voor nieuwe natuur in de Wehlse Broek­landen wint de Gelderse Pluk van de Petteflet-prijs. De Gelderse Natuur en Milieu Federatie (GNMF) nomineert dit plan voor de landelijke Pluk van de Petteflet Natuur en Landschapsprijs 2013 vanwege de eigentijdse en vernieuwende methode om via crowdfunding nieuwe natuur te realiseren.

Het gebied de Wehlse Broeklanden bij Doetinchem staat momenteel onder druk door grote intensieve veehouderijen, de aanleg van een hoogspanningslijn en een golfbaan, en de realisatie van een industriepark. Met nieuwe natuur geeft Buur maakt Natuur een positieve draai aan het gebied. Deelnemers, die buren worden genoemd, doneren 6 euro voor 1 m2 landbouw­grond. In samenspraak met de Buren en de gemeen­te wordt de natuur ontwikkeld en beheerd. Buur maakt Natuur hoopt over vijf jaar het terrein in haar bezit te hebben. De ­grond wordt omgevormd tot een natuurgebied met vleermuiskelder, oeverzwaluwwand en wandelpaden.

Nieuw en eigenwijs

De jury vindt het initiatief professioneel en vernieuwend. “Het is voor het eerst dat in Gelderland via crowdfunding nieuwe natuur wordt gerealiseerd”, aldus GNMF-directeur Volkert Vintges. “Deze aanpak kan als voorbeeld dienen voor anderen. Daarnaast zijn de buren net als Pluk een tikkeltje eigenwijs door zelf het initiatief te nemen om de natuur te beschermen”.

Buur maakt Natuur krijgt een cheque van 250 euro en wordt genomineerd voor de landelijke Pluk van de Petteflet Natuur en Landschapsprijs, ter waarde van 3.000 euro. Komende maand kiest een landelijke jury, met onder meer Flip van Duijn, zoon van Annie M.G. Schmidt, drie tot vijf provinciale genomineerden, waarop het publiek via internet een stem kan uitbrengen. De landelijke winnaar wordt in april bekend gemaakt in het radioprogramma Vroege Vogels.
Eervolle vermelding

De overige Gelderse inzendingen krijgen een ondersteuning van 50 euro voor hun plannen. Een eervolle vermelding is er voor Gerrit Ordelman uit Neede. Deze voormalige melkveehouder zet zich al jaren vol passie in voor de planten en dieren op zijn terrein. En net als Pluk schuwt hij een onorthodoxe aanpak niet. “Het mooiste voorbeeld daarvan zijn de elektriciteitspalen op zijn terrein, waar grote groepen zwaluwen graag neerstrijken. Deze palen worden al jaren niet gebruikt voor hun oorspronkelijke doel. Een paar jaar geleden waren ze versleten en Gerrit heeft er toen voor gezorgd dat het elektriciteitsbedrijf er nieuwe palen neer heeft gezet, zodat de zwaluwen hun favoriete plekje niet kwijt raakten”, licht Vintges toe.

Initiatief

De Pluk van de Petteflet Natuur en Landschapsprijs is een initiatief van De  Natuur en Milieu­federaties en radioprogramma Vroege Vogels.  Met de prijs laten de organisatoren zien dat veel mensen in Nederland zich actief inzetten voor de natuur. De prijs is vernoemd naar het boek van Annie M.G. Schmidt, waarin hoofdrolspeler Pluk zich met succes inzet tegen het betegelen van een park in zijn buurt bij de Petteflet. Ook redt hij de zeldzame Krullevaar.