Aandacht voor circulaire initiatieven bij tv-programma Koffietijd

14 januari 2019

Aandacht voor circulaire initiatieven bij tv-programma Koffietijd

Ze zijn er steeds meer. Mensen die ook wel aanvoelen dat moeder Aarde niet oneindig veel grondstoffen beschikbaar heeft. Die aan de slag willen met de ‘circulaire economie’ waar iedereen het over heeft. Maar waar moet je beginnen? En hoe kun je hier met je inkopen nu slim mee omgaan? En wat als je zelf een circulair product wilt lanceren? Josja Veraart, adjunct directeur van de Natuur en Milieufederatie Utrecht, vertelt bij het tv-programma Koffietijd hoe wij consumenten en ondernemers helpen hun circulaire idealen in praktijk te brengen.

“Er zijn ontzettend mooie initiatieven”, vertelt Josja Veraart. “Zo worden er bijvoorbeeld computerhoezen gemaakt van gebruikte bedrijfskleding en kun je eten bij restaurants waar ze restgroente van supermarkten gebruiken, wat normaal wordt weggegooid. Bij de Natuur en Milieufederaties helpen wij deze initiatieven die werken aan duurzaamheid.”

Bergen koffie-afval

Steven Keulemans van Fungi Factory laat in de studio zien hoe zij oesterzwammen op Utrechts koffiedik kweken. Nederland is echt een koffieland en dat levert jaarlijks honderden miljoenen kilo’s koffiedik op. Hoe mooi is het dan niet als je met dit afval op een slimme manier voedsel kunt produceren. Oesterzwammen zijn ook nog eens een goede vleesvervanger. Er worden zelfs bitterballen van gemaakt.

Servicepunt

Initiatiefnemers in de circulaire economie zijn vaak gedreven, enthousiaste ondernemers of bewoners. Maar ze krijgen ook te maken met hobbels, zoals Europese afvalwet- en regelgeving of een gebrek aan toegang tot financiering of samenwerkingspartners. Bij dit soort issues ondersteunt het Servicepunt Circulaire Samenleving van de Natuur en Milieufederatie Utrecht. Op het servicepunt vind je ook terug hoe je zelf kunt bijdragen aan de circulaire samenleving. Circulaire keuzes zijn overal! Op een simpele manier kun je al een groot verschil te maken.

Postcode Loterij

De Natuur en Milieufederaties werken in de provincies samen met ‘groene’ organisaties, het bedrijfsleven, overheden en duizenden enthousiaste, betrokken vrijwilligers om Nederland mooier en duurzamer te maken. Iets waar de Postcode Loterij ons al meer dan 22 jaar bij ondersteund.

Kijk het item van Koffietijd terug (vanaf 22 min)