Het wonder van Garyp

16 januari 2017

Het wonder van Garyp

Zonnepart GarypHet Friese dorp Garyp krijgt het grootste zonnepark van Nederland. Op een oude vuilnisbelt wordt op dit moment de laatste hand gelegd aan een zonnepark met in totaal 27.000 panelen. Het zonnepark zal het gehele dorp (1700 huishoudens) voorzien van duurzame en groene energie. De bouw van het park zorgt ook nog eens voor extra werkgelegenheid.

Energiewerkplaats Fryslân
Vier jaar geleden ontstond het idee voor het zonnepark. De bewoners klopten aan bij de Energiewerkplaats van de Friese Milieu Federatie, die lokale energie initiatieven professioneel ondersteunt. Het hele dorp was betrokken bij het proces. De bewoners zijn daarom ook echt trots op hun ‘eigen’ park.
RTL Live reisde af naar Garyp en sprak met Hans van der Werf van de Friese Milieu Federatie. Hij vertelt in de televisiereportage hoe dit lokale energie initiatief van de grond kwam.

Met dank aan de Nationale Postcode Loterij
Dankzij de steun die de Natuur en Milieufederaties krijgen van de Nationale Postcode Loterij heeft de Friese Energiewerkplaats de initiatiefnemers kunnen helpen bij de plannen voor het zonnepark.

Bekijk de televisiereportage bij RTL Live

De Natuur en Milieufederaties en de Nationale Postcode Loterij