Geslaagd symposium Buiten Sporten, Natuurlijk!

15 juni 2016

Geslaagd symposium Buiten Sporten, Natuurlijk!

mark mieras

Op donderdag 19 mei organiseerden de Koninklijke Nederlandse Golffederatie (NGF), de Natuur en Milieufederaties en NOC*NSF een symposium over de verbinding van sport- en natuurbeleving en de toegevoegde waarde hiervan voor ons welzijn. Maar liefst 85 deelnemers kwamen op dit symposium in het Nationaal Sportcentrum Papendal af om te luisteren naar diverse sprekers en mee te discussiëren onder leiding van bekend wetenschapsjournalist Mark Mieras.

Dat sport en natuur goed zijn voor de mens, is al jaren bekend. Zowel sport- als natuurbeleving veranderen door de jaren en daardoor ook de manier waarop sport en natuur gezamenlijk ingevuld kunnen worden. Om nieuwe verbindingen tussen de sport-, natuur- en gezondheidssector te stimuleren, organiseerden de Koninklijke Nederlandse Golffederatie (NGF), de Natuur en Milieufederaties en NOC*NSF het symposium Buiten Sporten, Natuurlijk!

Sprekers
Keynote-speaker hoogleraar Agnes van den Berg sprak over haar evidence-based onderzoek naar de meerwaarde van een natuurlijke omgeving voor de sport. Meerdere sprekers vulden haar aan, waaronder minister van Economische Zaken Hans Rutten, Richard Kaper van NOC*NSF en Tjisse Brookman van de Friesland Zorgverzekeraar. Zij zien zowel vanuit het perspectief van de sport, als het perspectief van de natuur en de gezondheid meerwaarde in een integrale benadering van sport- en natuurbeleving.

Interactief
De 85 deelnemers aan het symposium kwamen zelf ook ruimschoots aan bod. Dagvoorzitter en wetenschapsjournalist Mark Mieras leidde het interactieve gedeelte van deze middag. De uiteenlopende invalshoeken van de deelnemers uit de sportsector, de natuur/terreinbeheersector en de gezondheidssector maakten de discussie tijdens het interactieve deel bijzonder levendig en interessant. De vele voorbeelden van succesvolle initiatieven bewijzen dat de mens iets waardevols ervaart in de combinatie van sport en natuur. Het is aan de beleidsmakers om deze verbinding een duidelijke plek te geven in beleidsvisies, zo luidde de algemene opinie.

Het symposium liet duidelijk zien dat sport en natuur in de mens verbonden is door beleving. De organiserende partners gaan op zoek naar een passend vervolg om de kansen die deze dag voorbij kwamen te benutten.

Lees hier het verslag van het symposium Buiten Sporten, Natuurlijk!

of bekijk het artikel over het symposium in het tijdschrift Greenkeeper.