”Bescherm de kust” tegen wildgroei aan bouwinitiatieven

12 januari 2016

”Bescherm de kust” tegen wildgroei aan bouwinitiatieven

Najaar 2015 zijn zes natuurorganisaties uit Zeeland en Zuid-Holland gestart met de campagne “Bescherm de Kust”. De organisaties (Natuurmonumenten, De Zeeuwse en Zuid Hollandse Milieufederatie, Stichting Duinbehoud en Het Zeeuwse en Zuid-Hollands Landschap) maken zich grote zorgen over de aantasting van het kustlandschap en proberen met de campagne de wildgroei van bouwinitiatieven aan de Nederlandse kust tegen te gaan. De ongerepte kust dreigt te verdwijnen door een explosie aan plannen voor duizenden nieuwe vakantiewoningen, duinlodges en appartementen terwijl oude vakantieparken verpauperen.

Word ook Baywatcher!

Op www.beschermdekust.nl hebben inmiddels ruim 100.000 mensen de petitie getekend, waarin provincies, gemeenten en projectontwikkelaars aangemoedigd wordt tot een betere bescherming van de kust te komen. Kom ook in actie om samen met ons de prachtige kust te behouden en meld je aan als Baywatcher en bescherm de kust! Op de website vind je tevens een overzicht van de bouwplannen aan de kust en kun je zelf bouwplannen die de kust bedreigen aanmelden of je eigen lokale actiegroep doorgeven.

Petitie aangeboden

Op 19 januari is de petitie aangeboden aan de Tweede Kamer en hebben alle baywatchers een eerste stap gezet in het tegengaan van bebouwing aan de Nederlandse kust. Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu wilde het bouwverbod aan de kust loslaten, maar heeft dit door de stem van het enorme aantal baywatchers en druk van Tweede Kamerleden weer ingetrokken. Verder kondigde ze aan om met betrokken overheden en organisaties in gesprek te gaan. Doel is het sluiten van een kustpact waarin afspraken staan over hoe we omgaan met onze kust.

De druk op de ketel blijft nodig bij provincies, gemeenten en waterschappen die ook mogelijkheden hebben om kustbebouwing toe te staan. Want wat je nu kapot maakt, ben je voor altijd kwijt. Ondanks de toezegging van de minister is het dus nog niet klaar. De Tweede Kamer heeft daarom aangegeven dat ze betrokken wil blijven bij het onderwerp. Binnenkort vindt er opnieuw een debat plaats over dit onderwerp. De Kamer wil dat debat gebruiken om ervoor te zorgen dat de minister haar toezeggingen nakomt.

Wildgroei aan bouwinitiatieven

Het kustlandschap behoort tot een van de hoogst gewaardeerde landschappen van Nederland (Belevingskaart voor het Nederlandse Landschap, Compendium voor de leefomgeving). De prachtige natuur is van grote internationale waarde en vormt voor een belangrijk deel de aantrekkingskracht voor het toerisme en de economie van het gebied. Honderdduizenden toeristen trekken jaarlijks naar de kust om te genieten van zon, zee en een ongerept strand. Tegelijkertijd staat juist die uitgestrektheid, ongereptheid, donkerte en stilte onder druk door een explosie van bouwplannen voor het kustgebied. Regiobeheerder Gert de Groot van Natuurmonumenten namens de samenwerkende organisaties: “Er zijn veel initiatieven voor bouwprojecten in de regio waarvan een aantal op het strand en in de duinen. Wanneer al deze bouwinitiatieven worden uitgevoerd, verliest de ongerepte kuststrook haar schoonheid en open karakter. Wij zijn beslist niet tegen toeristische ontwikkeling, maar wel met mate en goed doordacht. Wat je kwijt bent, krijg je nooit meer terug. Gelukkig zien we dit besef ook ontstaan bij een deel van de recreatieve sector zelf.”

Bescherming kustlandschap niet goed geborgd

Marc Argeloo van de Zeeuwse Milieufederatie namens de samenwerkende organisaties: “Sinds het Rijk het landschapsbeleid heeft losgelaten, ligt de regie bij de provincies voor de bescherming van het landschap. Provincies leggen echter zeer geringe beperkingen op aan gemeenten voor het toestaan van ontwikkelingen waardoor er een wildgroei kan ontstaan aan bouwplannen. Gemeenten maken hun afwegingen immers uitsluitend lokaal. Door dit gebrek aan borging en regie dreigt een uniek en open landschap verloren te gaan.”

De natuur- en milieuorganisaties willen dat er een deltabrede visie wordt opgesteld in plaats van dat iedere gemeente afzonderlijk over individuele bouwplannen besluiten neemt. Totdat zo’n visie er is zou een pas op de plaats gemaakt moeten worden met alle bouwplannen in de zone van zee, strand en duin.

Meer…